Geen evenementen

Breien en quilten in Ter Apel

Naast boeken lenen, gebruikmaken van de computer en tijdschriften lezen kan men in Bibliotheek Ter Apel ook terecht voor creatieve ochtenden om te breien, haken en quilten.

Brei- en haakcafé
Elke dinsdagmorgen tussen 10.00 en 12.00 uur is er in Bibliotheek Ter Apel het brei- en haakcafé. Dit café is er om gezellig samen te breien, te haken, om patronen uit te wisselen en om elkaar te helpen.

AddThis Social Bookmark Button

Lees meer...

 

Intensieve textielcursus in oktober

Dit jaar organiseerde het Textile Research Centre (TRC) in Leiden meerdere malen de 5-daagse textielcursus. Voor 2016 staat de cursus voorlopig driemaal op het programma. Deze intensieve cursus wordt gegeven in het Engels door mevr. dr. Gillian Vogelsang-Eastwood en trekt belangstellendden uit de gehele wereld. De cursus combineert theorie met praktijk, met een nadruk op het uitproberen van verschillende technieken zoals spinnen, weven en verven, het onderzoeken en analyseren van organische en niet-organische vezels, en het bestuderen van complete stoffen.

AddThis Social Bookmark Button

Lees meer...

 

Ambachtelijke katoendruk

In ambachtelijke katoendrukkerij Kleine-Lijn, gelegen aan het Friese kustpad, geeft dessinontwerpster Nynke Runia workshops zeefdrukken. In het sfeervolle atelier krijgt u onder het genot van een drankje de basisbeginselen van het zeefdrukken uitgelegd en maakt u een eigen ontwerp op een van de producten. Er wordt gewerkt met 'ready-to-print' zeefdrukramen. Er is een breed assortiment textiel waaruit u zelf mag kiezen, zoals schorten, sloven, shawls, tafellopers, servetten etc.

AddThis Social Bookmark Button

Lees meer...

 

Vakopleiding Staphorster Stipwerk

De eerste vakopleiding Staphorster stipwerk is eind september gestart. De belangstelling hiervoor was zeer groot en die eerste groep zit helemaal vol. Een behoorlijk aantal mensen moest daardoor worden teleurgesteld en kon niet deelnemen aan de eerste opleiding. In verband met deze grote belangstelling is er besloten om in februari 2015 een tweede opleiding te starten. Deze zal starten in februari 2015.

AddThis Social Bookmark Button

Lees meer...

 

Cursussen Roemeens naaldkant: haakwerk met naaldkant

Op de Handwerkbeurs in Zwolle werd mij gevraagd of in HZG een artikel heeft gestaan over Roemeens naaldkant of point-lacékant. Nu was dat recentelijk niet het geval, dus mijn interesse was gewekt. Tijd voor een onderzoek naar deze Oost-Europese kantsoort.

Het artikel over Roemeens naaldkant staat in HZG 185. Hierin verwijzen wij naar een artikel van Bart Elwell uit PieceWork (January/February 2001). Dit artikel kunt u hier lezen. Inclusief een patroon voor een vlinder in Roemeens naaldkant.

AddThis Social Bookmark Button

Lees meer...

 
AddThis Social Bookmark Button

Nu in HZG 200:

Crafts Council bemiddelt Nederlands erfgoed naar Parijse catwalk* Retro plaid wordt stoere hippe eyecatcher en nog veel meer....
En verder: een overzicht van actuele tentoonstellingen, uitdagende workshops en textielevenementen.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws op handwerkgebied en van HZG? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief!

E-mailadres:

HZG en evenementen

Expositie Quiltersgilde, 6 tot en met 10 september, de Laurentiuskerk of Grote Kerk in Alkmaar.

Zie: www.quiltersgilde.nl