Geen evenementen

Cursussen Roemeens naaldkant: haakwerk met naaldkant

Op de Handwerkbeurs in Zwolle werd mij gevraagd of in HZG een artikel heeft gestaan over Roemeens naaldkant of point-lacékant. Nu was dat recentelijk niet het geval, dus mijn interesse was gewekt. Tijd voor een onderzoek naar deze Oost-Europese kantsoort.

Het artikel over Roemeens naaldkant staat in HZG 185. Hierin verwijzen wij naar een artikel van Bart Elwell uit PieceWork (January/February 2001). Dit artikel kunt u hier lezen. Inclusief een patroon voor een vlinder in Roemeens naaldkant.

In HZG 186 vindt u een werkstuk van Ietje de Graaf, waarin zij stap voor stap de techniek van de Roemeense naaldkant beschrijft.

Zodra u de techniek beheerst, kunt u aan de slag met een onderzetter in twee versies die zij speciaal voor HZG ontwierp (hier te downloaden in pdf).

Verder kunt u het volgende artikel lezen: 'Poentles. Een speciale kantsoort: haakwerk met naaldkant', in HZG 3/1994 (geschreven door Constance Nieuwhoff). Hierin staat dezelfde naaldkanttechniek beschreven uit Albanië.

Heeft u interesse in het leren van Roemeens naaldkant? Vrouwen van Nu biedt deze cursus in verschillende provincies aan. Kijk op de website van Vrouwen van Nu om te lezen waar en wanneer deze cursus nog meer wordt gegeven.

AddThis Social Bookmark Button
AddThis Social Bookmark Button

Nu in HZG 200:

Crafts Council bemiddelt Nederlands erfgoed naar Parijse catwalk* Retro plaid wordt stoere hippe eyecatcher en nog veel meer....
En verder: een overzicht van actuele tentoonstellingen, uitdagende workshops en textielevenementen.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws op handwerkgebied en van HZG? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief!

E-mailadres:

HZG en evenementen

Expositie Quiltersgilde, 6 tot en met 10 september, de Laurentiuskerk of Grote Kerk in Alkmaar.

Zie: www.quiltersgilde.nl